Saturday, March 2, 2013

Pendapat Mungkin Salah

Bismillahirrahmanirrahim...

Pada saat akhir (seperti biasa), kami bertungkus lumus menyiapkan penulisan ilmiah berkenaan tajuk pembentangan yang menyentuh isu integrasi sosial dalam negara kita. 


Isu ini bukan isu main-main! Ini isu yang mana kalau tersalah fakta dan huraian, dan membawa kepada maksud yang tak sepatutnya, boleh terjejas konsentrasi lecturer aku nak bagi markah. Tak pasal-pasal kena buat lain pulak.  

Di sebalik tabir itu, aku sedar akan suatu perkara yang mana sebelum ni mungkin aku hanya persoalkan sendirian dan tak ambik kesah untuk fikir lebih kritis. Aku terfikir; mungkinkah realitinya masyarakat kita belum lagi berintegrasi, sebab itu masih wujud tohmahan terhadap berlainan kaum.


"...sememangnya masih ada isu-isu yang menjadi penghalang kepada usaha bagi merealisasikan integrasi sosial dalam kalangan masyarakat di negara kita. Walaupun telah banyak dasar yang digubal, program yang dilancar dan usaha untuk memurnikan ikatan antara kaum telah diadakan, namun perkara-perkara yang telah disenaraikan dalam ruang lingkup sosial, politik dan ekonomi tersebut tidak dapat dielakkan. Isu sepenting integrasi sosial ini tidak mungkin selesai jika usaha yang diambil hanya dari sesetengah pihak sahaja. Bak kata pepatah, ‘bersatu teguh bercerai roboh’. Jika tiada kesatuan, maka hilanglah kekuatan. Bagaimana ingin direalisasikan Wawasan 2020 jika cabaran yang pertama dalam 9 cabaran utama Wawasan 2020 belum dicapai?" 


Jadi, mungkin benarlah kita belum bersatu...bersatu hati.




























*aku tak paham kenapa entry ni jadi sgt serius. 
Tapi yg pasti, pendapat mungkin salah. 
Jadi memang tak sesuai jadi bahan rujukan! 
teehee...

No comments: