Tuesday, July 14, 2020

Iman dan Fitrah Manusia

Bismillahirrahmanirrahim...

Iman. Apa itu iman? Iman itu dalam bahasa kita, percaya. Kita manusia dalam diri sentiasa percaya wujudnya tuhan Yang Esa. Walaupun ada orang yang kata sebaliknya, tapi dalam lubuk hati yang paling dalam tetap ada kepercayaan itu. Di mulutnya sahaja tidak percaya.

Fitrah. Apa itu fitrah? Manusia dicipta mempunyai fitrah yang sentiasa diingin untuk dipenuhi. Kalau lapar, fitrahnya mahu makan. Kalau dahaga, fitrahnya mahu minum. Kalau sudah dewasa akil baligh, fitrahnya mahu menikah. Manusia tidak dapat lari dari fitrah ini. 


Begitulah juga dalam beragama. Fitrah manusia sentiasa ingin menyembah Sang Maha Esa. Perhatikan orang-orang lama. Ditemunya pohon besar disangka gah dan kuat. Lalu, disembahnya pohon itu. Ditemunya laut disangka pemberi rezeki. Lalu, disembahnya laut itu. Manusia itu tahu dia hamba. Cuma dia lupa siapa Penciptanya. Manusia telah menyaksi keEsaan Allah sebelum dilahir ke bumi. Bila tiba di dunia, tercari-cari semula yang menjadikan dia sebagai manusia.

Begitulah kita. Sekiranya tidak mendalami ilmu yang disuluh pesuruh Ilahi, maka tercari-carilah kita dalam kesesatan. Damping lah kita dengan yang arif dan alim dalam beragama supaya kita tidak lelah sendirian dalam pencarian. Itulah indahnya Islam. Hidup dalam kawanan jemaah yang sentiasa saling ingat mengingati kepada Pencipta.


p/s. Sedikit catatan sendiri daripada syarahan yang disampaikan Ustaz Abdul Somad.

No comments: