Saturday, July 16, 2011

Kebangkitan Jailan

Bismillah...

Untuk memiliki sesuatu perlu sabar. Slow and steady. Step by step.
-Jailan (2011)-

...................

Sakit perut mengejutkan Jailan dari tidur yang lena dek ulikan mimpi sang bidadari kayangan. Penangan premium roast coffee yang Jailan belasah sampai 3 gelas di McD cukup memberi kesan. Sakit yang memulas membuat Jailan terkejar-kejar ke tandas. Kilang semakin tak sabar nak keluarkan produk!

Selesai... Segar bugar Jailan jadinya. Nak sambung tidur memang dah tak lalu. Masuk kali ni, dah 7 kali Jailan tawaf kaki lima aras biliknya. 24 kali ulang alik masuk keluar bilik. Tak tau nak buat apa!

Out of sudden, Zack Ballack merangkap rakan seguru tenis Jailan, menghantar pesanan ringkas. Jemputan untuk sama-sama menajamkan skill tertera di skrin X2. Serta merta Jailan sayu, keadaan raketnya menerawang di fikiran. Raket dah tak boleh dibaiki. Semangat Jailan pudar.
Sampai bila dia harus begini?! Mengenang kesilapan yang telah lalu adalah suatu yang sia-sia melainkan sebagai pengajaran.

Jailan cuba bangkit dari kekecewaan. Cuba menghadam kesilapan menjadi pengajaran yang tak mahu diulang lagi. Kata-kata semangat daripada kawannya, Casillas The Cats, dan perangsang daripada rakan-rakan yang lain ketika dia sedih akan keadaan raketnya, kembali menyemarakkan semangat Jailan!

Raket dipinjam, bola dipoket. Lalu, Jailan membonceng di belakang Zack Ballack dengan azam yang baru, memperbaiki segala skill yang patut dan keluar dari belenggu kesedihan. Letih akibat daripada meneran di tandas tadi masih terasa. Demi azam yang ingin dicapai, diabaikan keletihan itu!
.
.
.

Berjam-jam Jailan memukul dan membalas pukulan. Berjam-jam Jailan berlari dan membuat kejaran. Jailan semakin mampu membaca dan mengikut rentak lantunan bola. Pukulan semakin tenang, lembut, namun ada ketegasan.

Jailan menghayati setiap pukulan yang dibuat, setiap langkah yang diambil. Bait pesanan dari Casillas The Cats digenggam!

"Permulaan untuk menjadi seorang JAGUH tidak semudah yang disangka....hahahaha"
- July 10 at 12:14pm via Facebook




p/s: Langit tak akan selamanya mendung. Namun, jangan dilupa mendung mungkin kembali. Jadi, sediakan payung sebelum hujan.


2 comments:

Asyraf Ridzuan said...

belajar dari pengalaman...=)

aminaim said...

yes. pengalaman adalah guru terbaik.