Sunday, April 22, 2012

Kerata Lama Abah


Bismillah...

Malam yg dingin diiringi renyai2 hujan. Dua buah motosikal meluncur sederhana laju meredahi titisan rahmat demi beberapa suap nasi. Jelas terpancar sinar kelaparan pada wajah tiga jejaka di atas motor. Pada kelajuan 40km/j, mereka selamat sampai ke destinasi. Pesanan kpd abg waiter diberi. Sambil menanti hidangan disedia, tayangan cerita kung fu versi siam ala2 carte ditonton. Perut yg berkeroncong terlupa dek asyik tengok org kena sepak terajang, pastu pelanting tak mau2. Haih...

Tiba2 satu fon call masuk. "My mom is on the line!" getus hati. Tanpa berfikir 2, 3 atau 4 kali, aku terus jawab. Agak aneh, baru saja 2, 3 hari lepas bertemu mesra, dah call. Jarang2 sekali. Selalunya mau dekat seminggu.

..........................

Pernah dulu aku mintak abah ajar aku drive. Masa tu mmg macam desperate jugak lah suruh ajar sebab pada keesokannya aku kena pergi ke sekolah...sekolah memandu. Baru nak ambik lesen. Satu apa pun aku tak tau pasal drive ni kecuali nak tukar gear. Itu pun belajar time tgk org drive, berangan nak jadi driver Daytona. *banyak main game sangat la tu. 

Dalam keadaan yg separuh merayu tu, abah aku reply, "Bayaq mahai2 sebab nak suruh depa ajaq la." Lebih kurang macam tu la gayanya. Aku dengan harapan menggunung ni, pommm berkecai. Lepas dah dapat P, aku mintak nak guna kereta. Nak ke rumah kawan. My mom tak bagi, tapi atas keyakinan kpd anak lelakinya yg sulung mungkin, abah memberi green light. Amboi, time tu. Gembira tak tau nak habaq. Tapi tak sampai beberapa meter, skreeeettttt! Aku main gesel2 kereta kat tembok pagar jiran. Hahaha

Lepas kejadian tu reda, tak lama kemudian, abah aku terpaksa suruh aku hantar adik lelaki aku yg form3 (masa tu) balik asrama sebab awal tahun buka sekolah. Kira siap bawak duit yuran la nak bayar siap2. Sekolah dia dgn rumah aku boleh tahan jauh jugak, dlm 30-45minit. Nak ke sana aku guna jalan belakang, lengang sikit tapi lurus ja. Masa tu la nak test power, 100-110km/j aku drive, cukup laju bagi aku.

Tak jauh dari tu terserempak dgn sebijik kereta lain, ada lekat P jugak macam aku. Perempuan pulak yg drive tapi mcm pelesit. Tak boleh jadi, kelakian gue dah tercabar ni. Vroooom! Aku follow rapat belakang dia, cucuk2 angin. Dah lama sangat follow, aku jadi leka sekejap. Out of the blue, kereta tu brek kejut. Bangggg!!! Makan bumper belakang dia. Bumper dia jatuh, kereta aku (abah aku) kemek. Ikut law, memang confirm aku salah. Jadi, terpaksa la settle kat situ dengan bayar ganti rugi...guna duit yuran sekolah adik aku tu. Huhuhu

...................

Salam diberi, khabar disapa.....blablablabla. Rupa-rupanya my mom call sebab nak bgtau kereta yg menjadi bahan eksperimen aku ketika masih hijau (skrg light green...lol) dlm bidang pemanduan sudah dijual abah. Kereta tu dah lama dgn kami, berbelas tahun. Abah pun tak rela nak lepaskan, terlalu banyak kenangan yg terbuku bersamanya. Tapi apakan daya, banyak sgt buat perangai, Nak baiki pun belum tentu berbaloi, jadi jual adalah jalan terbaik.

Kadang2 kita perlu lepaskan sesuatu untuk sesuatu yg lebih baik, walaupun ia adalah sesuatu yg kita sayang. Jangan menyesal kerana Dia dah susun yg terbaik buat kita. Lepaskan tak bermakna kita lupakan, tapi membenarkan episod baru berlaku dlm hidup. Episod yg lebih indah dan akan membuatkan kita lebih menghargai nikmat hayat di dunia. InsyaAllah...

Indahnya nikmat Allah