Saturday, January 15, 2011

Jarum, Darah


Bismillah..

Beberapa hari sebelum ni, aku ada tengok budak Chinese semakin aktif dlm menganjurkan program2 amal. (Awal tahun lagi dah aktif dah, bagu betol!) Contohnya program kitar semula dan yg akan datang, program derma darah a.k.a blood donation program. Saban tahun diorang akan anjur program ni. Kat hati ni ada la jugak terdetik nak join derma, tapi bila direnung balik, erkkkk...tak jadi la.

..............

Alkisah, kat PLKN dulu aku ada join program derma darah utk para pelatih.
Mula2 start dgn check blood group. Semasa kena cucuk ngn jarum kenit (mcm paku tekan), aku dah tersentap sebab tak ready dan agak sakit (seperti digigit semut api tanpa diduga). Tapi masih mampu bertahan. Alhamdulillah, aku lulus utk menderma. Sihat la maksudnya.

Kemudian, kena tunggu giliran. Sambil2 tunggu tu, aku ziarah kawan2 yg dok terlentang atas katil penderma. Sampai kat sorang member nih, nurse baru nak cucuk jarum kat lengan dia. Aku pun tengok lah jugak sebab nak minda bersedia.

Akibat member ni badan agak gempal, urat darah agak sukar dikesan. Dua kali kena cucuk. Time first cucuk, nurse tersilap tempat. Cari urat tak jumpa. Pastu, nurse cabut jarum dan cucuk sekali lagi kat tempat lain. Mengeliat kawan aku nih. Perghhh, pucat muka beliau. Aku dah resah. Tak kan tetiba nak cancel, tak macho lah kan.

Bila sampai turn aku, nurse cakap pack darah yg sesuai dgn aku kehabisan. Rasa selamat yg amat sangat menyelinap di segenap tubuh.

................

Sampai hari ni aku still tak boleh lupa adegan tu. Sebab tu aku sekarang agak cuak utk buat derma darah ni. Tapi keinginan tu ada, semangat ja kurang sket.

Rabu akan datang ada program derma darah. Aku masih tak buat keputusan lagi samada nak join atau tak. Tak sangka aku yg dulunya (zaman sekolah rendah) tak takut jarum, sekarang dah jadi fobia dgn beliau. Ish2, sangat tak bagus!


Aku ada terbaca artikel dari blog sorang kawan. Dia pun cedok artikel tu dari paper online ja. Dalam artikel tu ada tertaip, 'hukum derma darah adalah fardhu kifayah'. Jadi, kalau ada dalam sesuatu kawasan tu tak menderma, maksudnya semua berdosa lah. *Semangat kembali terbakar utk menderma.




3 comments:

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

derma jgn x derma~

Unknown said...

pack darah abeh..pergh mmg miracle abes la crita hg

aminaim said...

kak wan, marilah bersama..haha

ikmal, pasal? jeles kah?