Thursday, January 27, 2011

Taiko Math

Bismillah...

Terasa seperti lama sudah aku tak meng'update' entry. Mungkin sebab blog2 yg aku follow turut tak ter'update', lalu buat aku rasa macam tu. Majalah G3 yg aku beli awal bulan ni sudah berkali2 aku khatam. Andai majalah G3 tu mempunyai isi kandungan seiras buku Kurikulum Pendidikan Matematik, sudah pasti aku dapat mengenali taiko ilmuan matematik umpama Liebniez, Brailse Pascal, Omar Khayyam dan Bhaskara dengan lebih mendalam.

Bertaip tentang tokoh ilmuan matematik, terimbas dlm kotak fikiran terhadap pembentangan semasa di dalam kelas tutorial MTE3102. Tokoh2 dan sumbangan mereka. Contohnya, Isaac Newton dan Liebniez menjadi perintis kpd terciptanya calculus, Brailse Pascal memperkenalkan konsep probablity ketika menceburkan diri dlm perjudian, Al-Khawarizmi mencetus idea algebra sehingga digelar Bapa Algebra dan Omar Khayyam melahirkan teori garis selari (parallel line).

Kadang2 aku rasa penemuan mereka agak membebankan aku sebagai pelajar matematik. Dalam kalangan kawan2 aku sendiri juga sering timbul pelbagai persoalan yg berbaur tak puas hati kat mereka nih. 'Pasal la yg nyusahkan diri dok cari benda tu? Kalau tak cari teori tu mesti senang ja aku belajar sekarang. F**k betol la. Tak guna!!!' (ayat sengaja dihiperbolakan agar timbul unsur dramatik) adalah antara ayat yg biasa terluah, mungkin bukan dari hati.

Kenapa begitu sekali kita fikir? Positifkan diri. Cuba kita selami ke dasar yg dalam sket. Mungkin kita akan terfikir yg Allah sengaja memberi ilham kpd mereka nih agar umat manusia, hambaNya dapat memajukan diri, masyarakat dan manusia sejagat. Kalau Allah tak pinjamkan orang2 macam tu kat dunia, apa akan jadi pd kita sekarang. Gelap. Sekarang, tugas kita pula utk kembangkan kemajuan yg sedia ada ni. Allah mendidik manusia melalui manusia. Dengan memanfaatkan akal yg diberi menjadikan kita dalam kalangan orang yg berfikir.

......................

Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim. Kenapa wajib? sebab Allah nak hambaNya memajukan diri, seterusnya memartabatkan Islam.

1 comment:

Asyraf Ridzuan said...

yup... aq stuju walaupun math mmg mencabar kemahiran berfikir...