Thursday, February 7, 2013

Hadapilah dengan Tawakal

Bismillahirrahmanirrahim...


Sesungguhnya, perjalanan hidup kita ini telah disusun Allah dengan begitu kemas dan cantik.

Pada setiap peringkat atau fasa dalam hidup kita (sama ada yang telah lalu atau sedang kita lalui) sebenarnya ialah sebagai suatu persediaan atau persiapan buat kita untuk kita hadapi pada masa depan. Cumanya, adakah kita sedar terhadap setiap perkara yang dikatakan sebagai 'persediaan' atau 'persiapan'?! Kalau ya, Alhamdulillah. Ini bermaksud kita sedang melalui proses ini dengan baik. Jika tidak, mungkin kita kurang bersedia bagi menghadapi rintangan seterusnya dalam hidup.

Namun, percayalah! Setiap apa yang kita tempuh adalah bersesuaian dengan kemampuan kita. Tapi macam mana kita tau rintangan yang kita lalui tu adalah di dalam batas kemampuan kita? Ya, kerana Allah yang berkata demikian.
Meaning : Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity.
Maksud : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
-2:286-
Dia-lah yang Maha Mengetahui atas setiap sesuatu. Dan sesungguhnya, Dia-lah juga sebaik-baik perancang.

Jadi, jangan risau untuk kita lalui apa jua dugaan, cabaran dan rintangan di atas muka bumi ini selagi mana kita taat perintahNya dan menjauhi laranganNya. Sebab, setiap dugaan, cabaran dan rintangan itu telah ditentukan oleh Allah, semestinya untuk kebaikan kita. Dan jangan lupa....Dia tahu sejauh mana tahap kemampuan kita untuk menghadapi dugaan, cabaran dan rintangan itu.


*betulkan aku jika salah

2 comments:

ariff said...

xkan diuji melainkan mengikut kemampuan kita..

aminaim said...

benar arip. benar