Saturday, January 22, 2011

Bila dah rezeki

Bismillah...

"Apabila dah ditetapkan sesuatu menjadi rezeki buat kita, biar ke mana pun tetap menjadi milik kita." ~ibnu muhyiddin~

.................

Pagi tadi lepas balik dari berentap di atas meja ping pong dan menyapu licin gelas minuman di kafe mami, aku pulang ke bilik. Melihat pada 'handphone' tertera 2 panggilan tidak dijawab dan 1 mesej.

Pabila diteliti, panggilan dan mesej tu daripada mak cik aku yg tinggal di Ipoh. Mereka 1 famili datang lepak kat Recsam (house guest) rupanya. Terkejut aku. Nasib baik tak keluar dengan awek, jika tidak pasti kantoi. Uuh, nak sembunyi mana muka ni.
Aku diajak berjumpa petangnya. Namun kerana ada hal (tertidor), dibatalkan.

Malamnya, aku menerima panggilan lagi.

"Afnan, jomlah keluar makan. Mak cik tunggu dekat tempat parkir."
"Aaaa...errkkk..emmm, baiklah."

Sebenarnya, aku tak mahu. Tapi setelah situasi seakan memaksa, aku terima. uhuk2.
Sedang tunggu order (restoran yg sama dinner semester lepas), sebelah meja kami ada group masyarakat antarabangsa, dari uzbek atau iran atau iraq, mungkin. Setelah beberapa episod perbualan, tiba2 sepupu (darjah 4) menimbulkan persoalan yg membuatkan ibunya tersenyum,"Ma, diorang ni kira keturunan kita jugak lah kan. Sebab diorang pun dari Nabi Adam."

Emm, ada kebenaran di situ. Tak sangka budak sekolah rendah pun boleh pikir macam tu. Mencabar la tugasan aku selaku guru nanti. Itu belum yg tanya macam mana mak dia mengandung. Pastinya sukar memberi penerangan.

...............

Perut kenyang bila sampai di bilik. Sempat mengucapkan terima kasih kepada yg belanja dinner. Alhamdulillah, murah rezeki aku hari ni. Mudah2an rezeki semakin bertambah dalam keberkatan.

Menu pilihan utk dinner
(pastinya bukan aku pilih)

2 comments:

Unknown said...

sori aku x leh antar hg td

aminaim said...

takpa2.
aku paham...