Saturday, March 19, 2011

Gadis Istimewa

Bismillah...

Petang mendung menyelubungi Kota Setar. Sinar matahari masih dilitupi awan-awanan yg berkumpul, menanti titisan tumpah ke bumi. Aku masih di KFC, meng'online'kan diri. Buat pertama kalinya memanaskan punggung kat KFC lama-lama.

Kat dalam, sejuk! Aku perhati suasana sekeliling. Sibuk dan sesak dgn manusia. Walaupun pernah disarankan utk sama-sama boikot KFC dan seangkatan dengannya atas sebab bersekongko dgn Yahudi, namun jelas itu hanya sementara. Orang Melayu memang hangat-hangat tahi saja. Bersungguh hanya pada mula, lepas seminggu dua, kembali sedia kala. Ehem!!

Aku tak keseorangan, bersama sorang kawan (semestinya laki2). Kami duduk di satu sudut, tak da plug pula utk charge laptop. Aku mara ke arah seorang pekerja dgn niat nak bertanya. Berdasarkan parasnya, kelihatan seperti seorang Cina. Berkulit putih pucat, mata agak sepet, paling penting make-up seperti wayang opera. Memang jelas. Comel!

"Cik, plug kosong ada katna?" Dia macam tak berfikir panjang, tak senyum, hanya tunjuk-tunjuk ke arah kaunter dan telinga dia. Huh, apa kes? Suruh tanya kat sana kot. Sombong betol! Takpa, aku cari sendiri. Lepas cari-cari siap tunduk-tunduk bawah meja lagi kat tengah orang ramai, jumpa la satu.

2 jam kemudian, aku baru perasan yg awek Chinese tadi dok cakap guna bahasa isyarat. Bisu rupanya. Mungkin ada masalah pendengaran sekali kot. Tu pasal time aku tanya dok tunjuk kat telinga dia ja. Walaupun dia camtu, tapi masih berusaha utk bekerja. Memang seorang hebat!

Jangan keluarkan apa-apa kenyataan selagi tak tau situasi sebenar. Selidik dulu. Sabar. Itu yg terbaik! Tak guna cakap banyak, tempias air liur tapi tak pasti fakta sendiri.



3 comments:

GigiWangi said...

Nasib baik hang tak pergi sound amoi tuh. Weh, permulaan entri, gilalah, mantap, macam buat novel. kekekekekeke ;)

zulhilmi said...

betoi.. tapi x sedap la setar.. SETAQ jugak!haha

aminaim said...

gigiwangi,
cikgu kena banyak bersabo kan.
tu sbb aku gemar membaca novel.(jgn caya).haha

zul,
dalam penulisan kena ikut skema..haha