Sunday, March 27, 2011

Jauh Perjalanan

Bismillah...

Kedengaran gagak bersiul bersahutan. Pejalan kaki bersesak-sesak menuju ke perut feri Pulau Undan. Semuanya dengan satu misi, cari tempat duduk yg strategik dgn pemandangan dan selesa semestinya. Bagi yg tak kesah, tak menjadi masalah duduk kat mana-mana. Yg tak sempat, terpaksa lah berdiri. Adat!

Aku berjaya menempatkan diri di kerusi paling kiri, 7 dari depan. Pemandangan cantik. Walau aku selalu melihat pemandangan macam tu kerana aku memang penumpang setia, tetap cantik! Angin laut meniup perlahan ke muka. Tenang sekali.

Aku menyeluk tangan ke dalam beg, buku karya Faisal Tehrani dikeluarkan. Sekarang si pengarang dah bergelar doktor pun, PhD. Aku selak ke halaman yg aku tangguh bacaan, menyambung dgn penuh minat.

Bacaan aku semakin menghampiri kulit belakang. Cerita terakhir dalam koleksi 15 Cerita Mencabar Minda memang betul-betul mencabar, nak kena fikir. Banyak nama-nama tokoh falsafah yg aku tak penah tau. Pengarang memang banyak membaca. Jadi betollah orang cakap, kalau nak mengarang sesuatu mesti banyak membaca, selidik, baru bahan yg nak dihasilkan ada isi dan unsur ilmiah.

Feri dah mendekapkan depan pada jeti. Sauh dilabuh, jejambat diturun. Orang menderu keluar dari feri, melangkah hala tuju masing-masing. Aku cepat-cepat cari limo aku berlabel 303. Fuh, jumpa! Lepas bersapa dgn driver yg lama tak jumpa, ramai pulak yg nak tumpang. Tak apa, aku izinkan. Lagipun limo aku kan besar, panjang. Tak sesak pun.

Dalam limo. Ramai bangsa asing. Maksud aku, memang betol-betol asing, Siam, Bangla, Indon. Pergh, macam-macam bunyi ada. Dah bagi tumpang bising pulak!

Sesampainya kat Flat Pinang, kaki melangkah laju ke rumah 303. (Eh, baru perasan sama ngn nombor limo). Pintu dikuak, tuala dicapai. Memang tak tahan. Aku lari laju-laju ke tandas. Fuh, lega! Masuk bilik, duduk atas kerusi. Ish, sepertinya ada yg tak kena. Hati memang tak sedap.

Dalam keadaan terpaksa (sebab tak sedap hati), aku switch on netbook yg comel. Online. Buka facebook, sunyi. Skype, lagi sunyi. Blog, cari idea nak update. Yahoo Mail, email tak banyak. Tiba-tiba, pop out YM. "Amacam eseimen, bro?" ~~~~ Gulp!

Aaa, eseimen!!!! BERTIMBUN!!

4 comments:

-Mai- said...

fkir esaimen smpai bila pun xabis..so jgn fikir sgt..hehe..u'll feel better..no need to mess ur mind..

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

perghh. . .
dia punya narrative terbaek woah. . .
ghupanya esaimen yg jd jiz nya~
keh3. . .terbaek!!

aminaim said...

mai,
kalau tak fikir pasal tu, mmg tak wat keja la aku..huhu

kak wan,
penangan novel..hehe

-Mai- said...

xdela..jgn la fkir smpai xterfikir tu..jgn wat keja last minit (utk diri sendiri gak)..t kita gak susah..time tu sume kelam kabut..effect nye, keja xberkualiti..huhu

*time to change..dh tua kan..hehe