Tuesday, March 1, 2011

Abang Tebar

Bismillah...

Perut mula berkeroncong. Sedari pagi aku hanya makan nasi lemak dgn soya Season saja. Aku renung ke arah kafe dari tingkat atas tajam-tajam, dalam-dalam. Bayangan udang panggang berempah, sotong goreng tepung dan sup cendawan payung berlegar di fikiran. Perut perlu diisi tapi tak nak terlalu penuh. Susah nak beribadah!

................

Dulu, ramai pelanggan tak puas hati! Air, gulai, sup, nasi, semua berperisa klorin (Cl). Rungutan dengar sana sini. Siap ada yg berdemonstrasi ala-ala Libya. Sepanduk dan poster tanda protes dipasang keliling kafe, hingga tak nampak pintu masuk. Kat dalam, macam Gua Kelam. Hanya bersuluh kalimantang.

Abang tebar tak tahan, lalu berenti kerja. Bukan sebab gelap, tapi katanya merajuk. Ramai sangat pelanggan datang kat beliau angkara tak nak makan gulai, sup, nasi berklorin. Kesannya, dia tak dapat nak fokus dalam penebaran. "Roti yg tak cukup kasih sayang tak sedap!", tambahnya.

Lama juga konti roti sunyi. Bunyi tepuk-tepuk meja hasil geseran tepung yg diuli dgn tangan tak lagi kedengaran. Semua menjadi suram, tak semeriah dulu. Ramai pelanggan rindu lihat abang tebar beraksi. Semenjak itu, kafe mula lengang. (bunyi cengkerik).

...............

Tapi tu cerita dulu. Sekarang dah masuk bulan ke-3 dalam kalender Masihi. Banyak yg dah berubah. Biasalah, peredaran masa. Abang tebar pun dah kembali ke konti untuk beraksi. Khabarnya, dia dah dapat tips nak lebih fokus ketika di dapur dari Chef Wan.

Perkembangan kafe pun dah bertambah maju. TV LCD, roti durian, char kue teaw, ais kacang, cendol, wafer. Semuanya hasil bentangan kertas kerja abang tebar. Perghh, hebat!

Abang tebar dengan topi yg tak pernah bertukar memang banyak berjasa. Sekarang dia dah ada assistant. Fokus lebih kepada tebaran, dah kurang melayan pelanggan. Mungkin itu tips Chef Wan bagi. Skill tebar dia menuntut dgn bekas penari kebudayaan Kg Pisang.

Dengan lemah gemalai tangannya mengulik tepung yg diadun sebati, dia meneruskan tugasnya. Memberi kepuasan kpd pelanggan yg dahagakan roti. Semuanya kembali meriah!


Tugas nampak simple, tapi impact besar!
Macam cikgu...

Great teacher inspired!

6 comments:

cik athirah said...

x try lg roti sentuhan abg tebar hg

aminaim said...

kena try. klu tak, rugi nanti.

Asyraf Ridzuan said...

salute dgn semangat abg tebar!!=)

aminaim said...

mmg tak leh disangkal.

aliF_miM said...

pengolahan cerita yang hebat...rasa mcm nk jumpa abg tebar tu..hahaha

aminaim said...

hanya itu saja yg termampu.
nanti kalau mai sini lg, bleh la jumpa..haha