Monday, February 21, 2011

Peperangan

Bismillah...

Teringat hasil pembacaan tentang Perang Badar. Di tengah padang pasir yg terik dalam bulan Ramadhan, kaum muslimin bertungkus lumus mempertahankan kedaulatan Islam. Akhirnya, kemenangan milik mutlak muslimin dalam peperangan pertama mereka itu dengan hanya berbekalkan 313 bala tentera sahaja!

...............

Panas terik! Tekak mengilai meminta air. Lalu aku minum 2 3 teguk air mineral di dalam botol Dasani. Sengal sengal sendi dan tulang masih terasa. Semalaman rehat dan tidur belum cukup utk pulihkan letih berjuang, berperang kat padang hoki. Bermula pukul 2.30 petang ketika matahari sedang asyik melampiaskan haba hinggalah petang jam 6.50 semasa bulan mula nak mainkan peranan, syif malam.

Serang!!

Hanya 4 jam lebih di padang dan rehat diberi, itu pun dah tak terkata peritnya. Lenguh sini sana, mengah mengejar bola yg sebesar bola keriket cuma dan luka kecil akibat terjelepuk ke tanah. Baru sekecil halangan itu pun rungutan dari aku kedengaran. Jalan turun tangga ja, "Adeh, au au!". Sangat tak kuat!

Kalau begini kemampuan aku, sangat jauh utk dibandingkan dgn muslimin Madinah ketika perang Badar, 1430 tahun dulu. Sememangnya takkan tertanding pun! Sedangkan iman pun takat hujung kuku saja, itu pun turun naik, ada hati nak bandingkan diri dgn mereka tersebut. Tak sedar diri bebenor!

Ini benda serius kan. Umur dah dekat 20 tahun. Solat tunggang langgang, aurat tak terjaga, amalan lain apatah lagi. Cita-cita tinggi, nak jadi pemimpin keluarga berwibawa (keluarga ja?), nak bina baitul muslim (apa tah), tapi diri sendiri pulak tak terkontrol. Macam mana tu? Sabo je la. Eh, mana boleh sabo ja. Lawan diri, perang nafsu. Buat sesuatu kalau tak nak menyesal nanti!



p/s: Tune ayat tak betol, tetiba jadi ayat nada tinggi, hangin...uhuk2


4 comments:

cegu na said...

xsemua manusia sekuat itu. teruskan usaha! i support u.ahakz!

Asyraf Ridzuan said...

ada niat & usaha tuk berubah... kira ok ar tu...hehe

IkkI KaY said...

mcm mana hg leh lmbt post dr aku?hehe

kita manusia biasa..nabi adam pon ada wat clap gak..kita apatah lg kan? yg penting niat,usaha,doa..insyaAllah

pape pon...thanks =D

aminaim said...

cegu na: yeah, triams2!! =)

asyraf: emm, niat tu ada. tapi usaha tu tak tau la..huhu. Parok gini..

ikki: hg kan tak kenal erti letih. haha...ya, betol. niat, usaha, doa..tak leh miss satu pun.
and u r welcome